A fentiekben már jónéhány webes szolgáltatással találkozhattunk, amelyek felhasználhatók az elemzések során. Most nézzünk meg néhány speciálisabbat is.
Amennyiben nincs mód arra, hogy a tesztelést felhasználók bevonásával elvégezzük, a felület előzetes értékelésébe megfelelő szakembereket is bevonhatunk, illetve kihasználhatjuk az internetes közösség által nyújtott előnyöket is. A Concept feedback oldalon például számos felhasználó/szakértő véleményét kikérhetjük, ha regisztrálunk az oldalra, és feltöltjük a vizsgálandó oldal képernyőképét, vagy annak tervét, akár drótváz (wireframe) formában.
A kapott válaszokat súlyozni tudjuk attól függően, hogy az adott vélemény írója mennyire elismert szaktekintélye a témának. Ez utóbbira egy pontszám hívja fel a figyelmet, amely a korábbi véleményeinek szakmai helyessége alapján határoznak meg. Az oldal szolgáltatásai ingyenesen használhatók, de vannak speciális, fizetős szolgáltatások is.
A Feedback army címen is megadhatjuk az arculati tervet, és feltehetünk kérdéseket, amelyekre 10 értékelőtől kapunk választ. A szolgáltatásért fizetni kell.
A használhatósági vizsgálatoknál fontos kérdés, hogy egy adott feladat elvégzésekor a felhasználó hova kattint először. Ha sok felhasználón szeretnénk ilyen vizsgálatot elvégezni, használhatjuk a Chalkmark oldalt, ahol egy speciális kérdőívet is összeállíthatunk. Csak fel kell töltenünk a felületről egy képernyőképet, majd a felhasználóknak egy (vagy több) kérdést adhatunk, például Hova kattintanál, ha egy adott könyv szerzőjét akarnád megkeresni?. A szolgáltatás ingyenesen kipróbálható, ekkor maximum 10 felhasználó töltheti ki, a legfeljebb 3 kérdést tartalmazó tesztet. Nyilván a módszernek hátránya is van, mert nem tudjuk utólag megkérdezni a felhasználót arról, hogy miért pont oda kattintott.
A fenti képen látjuk, hogy a tesztet kitöltő felhasználók 67%-a az ikonra, 33%-a pedig az első legördülő menüre kattintana, ha magyarról angolra akarna egy szöveget fordíttatni. Hasonló szolgáltatás a IntuitionHQ oldalon is elérhető.
Hasonló feladatot végeztethetünk el a felhasználókkal a Usabilla oldal segítségével is. Az alábbi ábra úgy készült, hogy a felhasználóknak azon pontokra kellett kattintaniuk a képen, amelyek leginkább megragadták a figyelmüket.
A felhasználók, amikor egy általuk ismeretlen weboldalra kerülnek (pl. egy hivatkozást követve, vagy keresőportált használva), nagyon gyorsan eldöntik, hogy az adott oldal számukra releváns-e, vagy inkább máshol folytatják a keresést. Ezért a felületet ebből a szempontból is érdemes vizsgálni. Erre szolgál a FiveSecondTest oldal, ahol a felhasználók az általunk feltöltött képet csak 5 másodpercig látják, majd a (kép feltöltője által megadott) kérdésekre kell válaszolniuk. Amennyiben a szolgáltatásért nem fizetünk, akkor csak publikus teszt létrehozására van lehetőség, a többi csomag már privát (vagyis az általunk meghívott felhasználók által kitöltendő) tesztek létrehozására is alkalmas, és attól függ az ára, hogy hány tesztkitöltés engedélyezett havonta.
Az alábbi animációban 5 másodpercig látod egy weboldal kezdőképét. Ezután válaszolj a kérdésre!
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
A tananyag az ELTE - PPKE informatika tananyagfejlesztési projekt (TÁMOP-4.1.2.A/1-11/1-2011-0052) keretében valósult meg.
A tananyag elkészítéséhez az ELTESCORM keretrendszert használtuk.