Céges weboldalak, webshopok ergonómiája
Webáruházak tervezési elvei
Rung András, a téma hazai elismert kutatója egy mindenki számára elérhető tanulmányában összefoglalta azon alapelveket, amelyek elengedhetetlenül fontosak a webáruházak hatékony működéséhez.
A letölthető leírásban a szerző kitér a nyitóoldal tervezésére, a menüsor kialakítására, a keresésre, a termékoldalak tartalmára, felépítésére, a kosár megvalósítására, a vásárlás lezárásnak folyamatára vonatkozó fontos tudnivalókra.
A fenti leírás arra is alkalmas, hogy a webáruházak ergonómiai elemzése során felhasználjuk. Ehhez a tanulmány tartalmát érdemes rövidebb állításokra, irányelvekre bontani. Mi a fenti dokumentum alapján 77 irányelvet különítettünk el, amelyek a következők:
Nyitóoldal
- A nyitólapon egyértelműen kiderül, hogy mivel foglalkozik az oldal.
- Az oldalon nincs üdvözlő szöveg.
- A nyitóoldalon a termékek több kategóriában is elérhetők (pl. akciók, leggyakrabban keresett termékek,nemrég vásárolt termékek).
- A nyitóoldalon nincs nagy méretű, csak dekorációs célokat szolgáló kép.
- A nyitóoldalon nincsenek nagy méretű hirdetések.
- A kezdőlapon már láthatóak a különböző termékek.
Vissza a tartalomjegyzékhez
Menüsor / Kategóriák
- A menüben 5-9 menüpont helyezkedik el, vagy a menüpontok termékkategóriákat jelölnek, úgy hogy azok egyértelműen és könnyen áttekinthetőek.
- A menüpontok nem tartalmaznak rövidítéseket.
- A menüpontok nem tartalmaznak angol szöveget (kivéve amelyek meghonosodtak, pl. pendrive).
- A menüpontok szövege érthető a potenciális vásárlók számára.
- Nincs olyan kategória, amelyben csak egy elem szerepel.
- Nincsenek a tartalomra nem utaló, semmitmondó kategórianevek (pl. egyéb termékek).
- A szállítási díjakkal kapcsolatos információk egyszerűen elérhetőek.
Vissza a tartalomjegyzékhez
Keresés
- Van keresés funkció.
- Egyszerű és összetett keresésre is van lehetőség.
- Az egyszerű keresés minden oldalról elérhető.
- A keresődoboz a jobb felső sarokban van, vagy a felső menüsor alatt.
- A keresőmezőben legalább 30 karakter elfér.
- A keresés nincs külön megcímkézve, és szerepel egy megfelelő gomb, amellyel elindítható a keresés.
- A vásárlás szempontjából kritikus gombok ki vannak emelve.
- A gombok szövegét cselekvésre serkentő módon fogalmazták meg (pl. Kosárba teszem, Megrendelem).
- Az egyszerű keresést lehet kategória szerint szűrni.
- A keresés a termékek neveiben, és legfontosabb adatmezőiben történik, ezek hiányában a teljes leírásban.
- A keresés elkezdésekor keresőkifejezéseket javasol a portál.
- Ékezetmentes lekérdezésekre is jó találatot ad a rendszer.
- A keresés figyelembe veszi az esetleges szinonimákat is (pl. fülhallgató, fejhallgató).
- A leggyakoribb elgépeléseket figyelembe vette a keresőmechanizmus.
- Ha nincs találat, akkor instrukciókat kapunk, hogy hogyan lehetne a keresést javítani.
- A találati listában látszik a találatok száma.
- Ha valaki elindított egy egyszerű keresést a megfelelő kulcsszavakkal, akkor annak eredményét az irányított kereséssel tovább tudja szűkíteni, finomítani.
- Viszonylag sok találatot kapunk egyszerre. Ha termékeink vizuálisan könnyedén beazonosíthatóak, akkor akár 50-100 termék is szerepelhet egy oldalon, ha a leírások is fontosak, akkor a 20 körüli szám az ideális.
- Rendelkezésre állnak olyan szűrőfeltételek, amelyekkel pontosíthatók a találatok.
- A szűrők csukhatók és nyithatók.
- A szűrőkből legfeljebb 10 darab van.
- A szűrőkkel végrehajtott változások azonnal megjelennek.
- A szűrők fontosság szerint rendezve vannak.
- Túl sok opció esetén a kevésbé fontos opciókhoz egy további opció link is meg van adva.
- A szűrőkben a beviteli mezők könnyen kezelhetők, szöveg/ikon utal arra, hogy mit várnak el.
Vissza a tartalomjegyzékhez
Termékoldal
- A termékek jó minőségű, nagy fotókkal illusztráltak.
- Ha egy termékhez több kép tartozik, azok között lehet lapozni.
- A vásárló minden olyan információt megkap, amely a vásárláshoz szükséges lehet.
- Elérhetőek termékbemutató videók is.
- A termék ára erős színnel, a nevéhez közel kiemelve jelenik meg.
- Az ár közelében van elhelyezve a Kosárba gomb.
- A kosárba gomb jól látható, nagy méretű, színes.
- Nincsenek hirdetések a termékoldalon, legfeljebb az oldal alján vannak kapcsolódó, hasonló termékek.
- A termékről könnyen áttekinthető formában lehet az információkat megtekinteni.
- A termékinformációk egyes sorai eltérő színnel vannak jelölve, hogy vezessék a szemet.
- Ha vannak nehezen érthető fogalmak, akkor azok magyarázatát megtaláljuk a weboldalon.
- Ezen magyarázat megtekintéséhez nem kell elhagyni az oldalt, az buborék segítség formájában elérhető.
- A döntéshez szükséges összes információ megtalálható a weblapon, nem külön fájlban (pl. PDF) tölthető le.
- Elérhetőek olyan gombok, amelyekkel a népszerű közösségi oldalakon megoszthatók az oldalak.
- A termékeknél elérhető egyfajta értékelési rendszer.
- Az értékelési lehetőségek és az eredmények jól látható helyen szerepelnek.
- Van lehetőség arra, hogy a termékről beszámolót, kritikát (review) lehessen írni.
- A felhasználók reagálhatnak/válaszolhatnak egy értékelésre.
Vissza a tartalomjegyzékhez
Termék összehasonlítás
- Van mód a termékek összehasonlítására.
- A felhasználó minden egyes terméket a találati oldalakon vagy a termékoldalon megjelölhet összehasonlításra.
- A kiválasztott termékek az oldal alján egy szalagon gyűlnek kategóriánként.
- Az eltérő kategóriákba tartozó termékek eltérő csoportosításban (pl. füleken) jelennek meg, hisz a különböző kategóriákba tartozó termékek összehasonlítása nem lenne hasznos funkció.
- Van lehetőség a termék törlésére az összehasonlító listából.
- Maximum 5-6 terméket lehet kigyűjteni.
- Ha legalább két termék ki van választva, akkor azok összehasonlíthatóak bármikor egy önálló oldalon.
Vissza a tartalomjegyzékhez
Kosár
- A kosár megszokott helyén, a jobb felső sarokban van.
- A kosarat Kosárnak hívják, nincs más, kreatív elnevezése.
- Mindig látszik, hogy a kosárban hány termék van, és azoknak mennyi az összértéke.
- Ha kevés termék van a kosárban (max. 2-3), akkor azok neve mindig látható.
- A kosár tartalmát alakítani lehet (hozzáadhatunk terméket, elvehetünk).
- A kosárban végzett változtatások azonnal megjelennek, vagy van egy figyelemfelhívó gomb a frissítésre.
Vissza a tartalomjegyzékhez
Vásárlás lezárása
- A vásárlást egy jól látható, nagy gombbal lehet megkezdeni.
- Ha a vásárlás több lépcsőben történik, akkor az oldal tetején egyértelműen jelölve van, hogy épp milyen fázisnál tart a felhasználó, és hogy milyen lépések jönnek ez után.
- A vásárláshoz nem kell regisztráció, a megrendelés leadása után kell visszaigazolni az e-mailt.
- Csak olyan adatokat kérjünk be, amelyek a sikeres eladáshoz mindenképpen szükségesek. (Ne csináljunk piacfelmérést a vásárlással összekötve, mert az rosszul sülhet el).
- Bankkártyás fizetés a bank oldalán történik (vagy ha az oldal elismert, akkor integrálásra is kerülhet).
- A szállítási díj is fel van tüntetve.
- A megrendelés után a vásárló e-mailben megkapja a vásárlás adatait.
- Amennyiben a vásárló a kiszállítást választotta, de az nem igényel időpont-egyeztetést, akkor is értesítik őt e-mailben a csomag feladásáról.
Vissza a tartalomjegyzékhez