A fenti irányelvek alapján készítettünk egy olyan Excel-táblázatot, amelyben egyszerűen jelölhetjük, hogy egy adott webáruház esetén teljesül-e az adott irányelv vagy sem. A táblázat megkönnyíti a webáruházak elemzési folyamatát, az eredményről statisztikát is készít.
Az ELTE Informatikai Karán a hallgatók bevonásával több száz magyar webáruházat vizsgáltunk meg a fenti irányelvek alapján 2011–2012 között. Az eredmények rámutattak olyan jelenségekre, amelyre érdemes odafigyelnünk, ha magunk is webáruház fejlesztésébe kezdünk.
Az elemzések 3 félévben is megtörténtek. Mivel a trendeket tekintve nagyon hasonló eredményeket kaptunk az egyes kategóriákba, nézzük a legutolsó vizsgálat eredményét, amelyet 2012 áprilisában végeztünk, 182 magyar webáruház kiválasztásával.
A fenti képen látható, hogy a teljesíti arányokat tekintve az átlagos webáruházakból van a legtöbb, 80%-os teljesülési arány felett a vizsgált oldalak között csak 1-et találtunk.
A nyitó oldalra és a menüsor megvalósítására vonatkozó irányelvek tekintetében láthatjuk, hogy a vizsgált honlapok többsége jól teljesített.
A beépített kereső vizsgálatánál viszont ismét egy harang görbét láthatunk, a legtöbb honlap átlagos képességekkel rendelkezik a keresési mechanizmus tekintetében.
A temékoldalak megvalósításánál is az előzőhöz hasonló eredményt kapunk, az átlagos teljesítményből van a legtöbb.
A termékek összehasonlítását vizsgálva kiderült, hogy a legtöbb webáruház nem teszi lehetővé, hogy a potenciális vásárló a neki tetsző termékeket kiválaszthassa, és összehasonlíthassa, vagyis ezen a területen – pozitív értelemben – könnyen ki lehet tűnni a mezőnyből.
A kosár működésére vonatkozó irányelvek teljesülési arányát vizsgálva látható, hogy 50% alatt csak a honlapok kb 5%-a tejesített, a honlapok közel 60%-a elérte a 80%-os teljesítési arányt.
A vásárlás lezárási folyamatában viszont megint visszaesés tapasztalható, az átlagos megoldásokból van a legtöbb.
Válassz ki egy tetszőleges magyar webáruházat, és végezd el a használhatósági elemzését a letölthető Excel-táblázat segítségével. Melyik kategóriában lett a legjobb, illetve a legrosszabb az adott webáruház? A fent ismertetett eredményekhez képes jobban, ugyanúgy vagy rosszabbul teljesített a webáruház?
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
A tananyag az ELTE - PPKE informatika tananyagfejlesztési projekt (TÁMOP-4.1.2.A/1-11/1-2011-0052) keretében valósult meg.
A tananyag elkészítéséhez az ELTESCORM keretrendszert használtuk.