ikonikus logó: olyan logó, amelyben csak grafikai elemek vannak mindenféle szöveg nélkül. Lehet olyan, amelyik általános szimbólumot használ, és minden ember számára ugyanazt jelenti; ez a szimbólumlogó. Jó példa rá az olimpia logója: öt karika, mindenféle szöveg nélkül. Van olyan is, amelyik tetszőleges grafikai elemeket tartalmaz csak; ez a grafikai logó;
szöveglogó: a szöveglogó csak szöveget tartalmaz, nincs mellette kép. A szöveg lehet a cég teljes neve, esetleg csak rövidítés. Például a Microsoft cég logója félkövér, dőlt, sans serif (talpatlan) betűkből áll csekély módosításokkal, melyek egyedivé teszik;
kép és szöveg kombinálva: a leggyakoribb logófajta. A szöveg a logóban lehet a cég teljes neve, esetleg csak a rövidítése. A kép és a szöveg együtt alkot egészet. Jó példa erre a ORION logója, melyben kép és szöveg egyaránt megtalálható;
szlogent tartalmazó logó: a logó tartalmazhatja a márkára vonatkozó szlogent is. Az EMC Corporation logója ilyen. Gyakran ez a szlogen szerepel a cég reklámjaiban is.
Olimpiai logó (ikonikus logó)
Microsoft logója (szöveges logó)
Az Orion logója (kép és szöveg kombinálása)
Szlogent tartalmazó logó (EMC)
Logók csoportosítása
Fontos
A tananyagunkban ismertetünk néhány fontos elvet, és mutatunk olyan alkalmazást, amelyben a logót akár meg is tervezhetjük. De ezt csak azon célból tesszük, hogy a kisebb projektek, saját honlapok fejlesztése során tudjunk mihez nyúlni. Attól, hogy a saját honlapunk logóját megterveztük, nem biztos, hogy bármilyen megbízást teljesíteni tudunk, vagy hogy az elkészített logó tényleg betölti azt a szerepet, ami fontos lenne egy cég, intézmény esetén.
Vegyük figyelembe, hogy a logó és arculattervezés külön szakma, amikor csak lehet, vegyük igénybe profi grafikusok szolgáltatásait!
Hasznos tanácsok a logótervezéshez:
Ne használjuk háromnál több színt!
Szabaduljunk meg mindentől, ami nem szükséges!
A logó egyszerű legyen, annyira, hogy még a nagymamánk is értelmezni tudja!
A logónak felismerhetőnek kell lenni!
Legyen egyedi alakja, szerkezete!
Erősítsük meg magunkban, hogy a logó nem csak három ember számára kell vonzó legyen!
Ne kombináljunk grafikai elemeket már népszerű logókkal, törekedjünk az eredetiségre!
Semmilyen körülmények között se használjunk grafikai gyűjteményeket, clip-artokat!
A logónak fekete-fehér összeállításban is jól kell kinéznie!
Győződjünk meg róla, hogy ha invertáljuk a logót, akkor is rá lehet ismerni!
Győződjünk meg róla, hogy ha átméretezzük a logót, akkor is rá lehet ismerni!
Ha a logó tartalmaz képet vagy szimbólumot, nem csak szöveget, akkor úgy helyezzük el az elemeket, hogy szépen kiegészítsék egymást!
Kerüljük a legutóbbi trendet, helyette úgy alkossuk meg a logót, hogy időálló legyen!
Ne használjunk speciális effekteket!
Ha lehet, négyzetes alapra helyezzük a logót, kerüljük a nem egyértelmű szerkezetet!
Kerüljük a bonyolult részleteket!
Legyünk figyelemmel arra, hogy a logó többféle helyen is feltűnhet!
A logó legyen merész és sugározzon magabiztosságot, soha ne legyen unalmas, és ne keltse a gyengeség érzését!
Lássuk be, hogy nem lehet tökéletes logót készíteni!
Használjunk erős vonalakat, ha a cég egy erős vállalat, és használjunk finom vonalakat, ha a cég profilja inkább ezt kívánja!
A logó egy összeköttetés kell legyen afelé, amit tulajdonképpen jelképez!
Egy fénykép nem logó!
Le kell nyűgözni a cég ügyfélkörét a logóval is!
Kettőnél több betűtípust ne használjunk!
A logó minden alkotóelemét igazítsuk valahogyan (balra, jobbra, középre, tetejére, aljára stb.), legyen összehangolt!
A logó önmagában legyen szolid, ízléses!
Mielőtt megtervezzük a logót, jó tudni, hogy kikre kell nagy hatással lennie!
Ha maga a márka jól memorizálható, akkor maga a márka neve legyen a logó!
Ha tükrözzük a logót, akkor is legyen felismerhető!
Még egy nagyvállalatnak is előnyösebb egy kicsi logó!
Lehetőleg mindenkinek tetsszen a logó terve, hiszen nem csak üzleti körökben fogják látni!
Készítsünk többféle variációt is, hiszen így könnyebben ki lehet választani a legjobbat közülük!
A logó következetesen mindig ugyanazokat a tartalmakat hordozza magán, bármilyen felületen is jelenik meg!
Könnyen megjegyezhető legyen!
Papír és ceruza használatával vázoljuk fel terveinket, mielőtt számítógéppel megtervezzük a logót!
Egyszerű legyen a logó a dizájn szempontjából is!
Ne használjunk globális szimbólumokat!
A logó ne legyen zavaros!
Vizuálisan legyen egységes, harmonikus!
Kerüljük a túl élénk színeket, de ne használjunk túl komor színeket sem!
Lehetőleg mindegyik szabályt tartsuk szem előtt, amikor logót tervezünk!
Logó tervezéséhez leginkább a vektorgrafikus alkalmazásokat használatosak, mint például az Inkscape alkalmazás, amelyet mindjárt a gyakorlatban is bemutatunk.
A tananyag az ELTE - PPKE informatika tananyagfejlesztési projekt (TÁMOP-4.1.2.A/1-11/1-2011-0052) keretében valósult meg. A tananyag elkészítéséhez az ELTESCORM keretrendszert használtuk.